Loading...

#message#

OK
Menu
Menu
HomeAccordeonTrekharmonicaSamenspelLesvormen en tarievenOver MijContact

Wil je een proefles?

Meld je nu aan, proeflessen zijn gratis!

Aanmelden

Accordeonlessen in Drachten

Accordeonlessen in Drachten



Accordeonlessen in Drachten

Over Mij

Docent accordeon en trekharmonica

Home /
Over Mij

Wil je een proefles?

Meld je nu aan, proeflessen zijn gratis!

Hotze Jelsma

Docent accordeon en trekharmonica

Op 10-jarige leeftijd kreeg ik mijn eerste accordeon les. De locatie was Schouwburg De Lawei. En net zoals toen, geef ik nu ook accordeonlessen in De Lawei.

Hotze Jelsma
Hotze Jelsma

Biografie

Op 19 augustus 1963 kreeg ik mijn eerste accordeon les. Mijn ouders hebben mij, toen ik 10 was, opgegeven bij stichting Muziekschool de Meldij in Drachten. Mijn leraar was dhr. Grin, die zelf niet accordeon kon spelen, maar wel vertelde hoe het moest. De locatie was Schouwburg De Lawei. En net zoals dhr. Grin, geef ik nu ook accordeonlessen in De Lawei. De muziekschool, die later  getransformeerd werd naar Centrum voor de kunsten de Meldij, is in 2016 opgeheven. Ik werk nu als zzp-er.

​Er zijn in mijn jeugd 3 momenten geweest die voor mij sterk richtinggevend waren.

1) Op mijn 12-de kreeg ik theorie les van dhr. Schaaij, die inmiddels de accordeonlessen van dhr. Grin had overgenomen. Ik kreeg een keer de opdracht om van een reeks van 5 tonen een melodie te maken. Dat intrigeerde mij enorm en ben meteen aan de slag gegaan. Het schrijven van muziek is nu nog steeds een belangrijk deel van mijn wekelijkse bezigheden.

2) Toen ik 16 was vroeg dhr. Schaaij of ik hem op een lesdag wilde vervangen. Ik heb dat gedaan en ondanks het ontstaan van een aantal zeer ongemakkelijke momenten realiseerde ik me toen dat ik het fijn vond om les te geven.

3) Cor Roelofsen, destijds directeur van de Meldij, vroeg me in februari 1972 of ik naast mijn muziekstudie een middag in de week les wilde geven. Op 1 maart ben ik begonnen. En daar bleef het niet bij:  een paar jaar later stelde hij me een herkenbare vraag: of ik hem wilde vervangen bij een repetitie van zijn Jeugdsymfonieorkest. In eerste instantie weigerde ik, maar bezweek onder zijn druk, stemde toe en dook in het diepe. Maar daarmee  was wel mijn belangstelling gewekt voor het leiden van ensembles. Dit leidde eerst tot het starten van het Accordeonorkest van de Meldij en later de oprichting van Het Volwassen Orkest, Wereldmuziekgroepen en het Jeugdorkest.

Opleiding

In 1971 werd ik toegelaten tot de Muziek Pedagogisch Academie (MPA) in Leeuwarden (later Conservatorium) met als hoofdvak accordeon. Op advies van docent Johan de With ben ik toen lid geworden van Brouwers Akkordeon Orkest en ook stelde hij voor om een ander type accordeon te gaan bespelen. Na mijn eerste studie jaar ben ik omgeschakeld van een pianoklavier accordeon met standaard bassen, naar een instrument met alleen knoppen (C-griff) en ook met melodiebassen. Dat instrument bood maximale mogelijkheden om de muziek die toen voor accordeon werd geschreven, goed uit te kunnen voeren. Ik geef nu les op beide typen instrumenten en sinds een paar jaar ook op trekharmonica.

Dat je soms van anekdotes meer kunt leren dan van lesstof, heb ik geleerd tijdens de pauzes van de cursus ensembleleiding die ik na het behalen van mijn MPA diploma volgde. Docent en componist Henk Alkema illustreerde zijn verhalen dan met pakkende riedels op de vleugel. 

Peije-dei was mijn praktijkschool voor organiseren. Tijdens mijn studie ben ik, samen met 3 andere commissieleden, begonnen met Peije-dei, het straatfestival van Drachten dat nu nog steeds bestaat. Na 16 jaar hebben anderen de organisatie ervan overgenomen.

Werk

Naast het lesgeven en leiden van ensembles bij muziekschool/Centrum voor de kunsten de Meldij heb ik een aantal andere wisselende werkzaamheden gehad.

  • Docent accordeon en samenspel bij muziekschool De Noordwester in Harlingen en Franeker.
  • Redacteur accordeon bij muziekuitgeverij de Haske (nu Hall Leonard). In die periode zijn een aantal boeken voor accordeon en arrangementen en composities voor accordeonorkest onder mijn naam (maar ook onder 2 pseudoniemen) uitgebracht.
  • Oprichter en 12 jaar dirigent Fries Jeugd Accordeon Orkest.
  • Medewerker public relations bij de Meldij, naast het docentschap.

Nu

Mijn doel is om de mix van opleidingen en jarenlange ervaring zo optimaal mogelijk in te zetten tijdens de lessen. Aansluiten bij wat de leerling wil, in zowel muzikale als technische zin. Maar ook uitdagen met iets nieuws! Van papier leren spelen of op het gehoor? Beide is ook een optie. Hoe komt een melodie het best tot zijn recht? Wat moet je daarvoor doen en waarom? Hoe kun je het best een technische moeilijkheid onder de knie krijgen? Accordeon (en in mindere mate trekharmonica) is verbonden met veel uiteenlopende stijlen. Ik vind het leuk om muzikanten  daarmee kennis te laten maken. Samenspelen is altijd een belangrijk item. Binnen de les maar het kan ook in het accordeonensemble.

Deel deze pagina